Wat is User Experience design en waarom is het belangrijk?
Je hoort de term User Experience Design of kortweg UX wel vaker vallen. Velen denken te weten wat het betekent maar toch blijft het een vaag gegeven. Het is een beetje zoals geïntroduceerd worden aan iemand op een evenement en na een gezellige avond babbelen zijn/haar naam niet meer durven vragen. Just 'smile and nod'. Niemand zal het merken. Toch?
De ervaring voorop
Je kent het gevoel ongetwijfeld. Je bent op een website aan het surfen maar vindt niet onmiddellijk wat je zoekt. Het ziet er allemaal wel leuk uit maar het is niet logisch opgebouwd. Na een tijd druip je dan maar af, gefrustreerd en geïrriteerd. Dat is waar de focus van UX ligt, de 'sweet spot' zeg maar.
User Experience Design staat voor het creëren van betekenisvolle en aangename gebruikservaringen online. Het stelt de gebruikservaring voorop en gaat voorbij aan het beeldscherm. In tegenstelling tot User Interface design (UI) speelt UX zich wat meer af op de achtergrond. Hier draait het vooral om structuur en functionaliteit.
Op basis van tal van onderzoeksmethoden wordt eerst onderzocht wat de gebruiker nodig heeft, wat het doel is. Die gebruiker wordt ten allen tijde centraal geplaatst en het palet aan onderzoeksmethoden is groot, zeer groot.
"De ambitie van UX is om jou als gebruiker een bepaalde taak zo vlot en aangenaam mogelijk te laten uitvoeren."
Wat is het doel?
User Experience verwijst naar alle interacties die je als gebruiker kan hebben met een website. Het is het gevoel dat je krijgt tijdens het vervullen van taken op een website.
Ga maar eens na voor jezelf welke taken jij allemaal vervult tijdens een websitebezoek. Of je nu sneakers koopt of de website van een restaurant bezoekt. Met welk doel ben je daar op dat moment? Een doel heb je altijd. Knoop dat goed in je oren.
De ambitie van UX is om jou als gebruiker te helpen dit doel zo effectief, efficiënt en aangenaam mogelijk te laten volbrengen. Bezoekers die een goed gevoel overhouden aan hun bezoek zullen sneller weer een bezoek brengen aan de website en zijn eerder bereid om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of tot het doen van een aankoop. Het omgekeerde is ook van toepassing.
Maak het klein
De competitie online is moordend en de pioniers op dit vlak kennen we allemaal. Denk maar aan Bol, Zalando, Coolblue, etc. Wil dat daarom zeggen dat je met de Zalando's van deze wereld moet concurreren? Helemaal niet.
Het loont de moeite om optimalisaties te doen op vlak van UX, ook op kleinere schaal. Het verschil kan soms zitten in heel kleine dingen. Denk maar aan de positie van een bepaalde knop, taalgebruik, het ontbreken van de mogelijkheid om te annuleren, noem maar op. Hoe klein de stappen ook zijn die je zet, het kan iets opleveren.
En als bezoekers hun weg vinden op jouw website, webshop of applicatie en bovendien een fijne gebruikservaring krijgen, komen ze vanzelf weer terug.