Pantone kleur van het jaar
Het wereldberoemde Amerikaanse bedrijf dat kleurcoderingen publiceert, oftewel het Pantone Color Institute, bepaalt elk jaar een kleur die de huidige cultuur weerspiegelt. Vorig jaar was dat nog 'Very Peri', een gedurfde vrolijke blauwpaarstint. Dit jaar is dat 'Viva Magenta' geworden.
Zelf beschrijven ze het als 'Een karmozijnrode tint die een balans vormt tussen warm en koel' en een 'Hybride tint die symbool staat voor ons bestaan in de fysieke en digitale wereld'. Met deze aankondiging voorspellen ze de kleur die we binnenkort veel in interieurs, campagnes en garderobes zullen terugvinden. Zelf zou ik nooit zoveel associaties kunnen oproepen bij één en dezelfde kleur. Pantone kan dat gelukkig wel, en dit is wat ze over de tint van 2023 te zeggen hebben.
Een onconventionele tint voor een onconventionele tijd
Viva Magenta is een expressieve en pittige kleur. Het is een kleur die z'n oorsprong vindt in de natuur, afstamt van de rode familie en een nieuw signaal van kracht wil verspreiden. De kleur is dapper, onbevreesd, uitbundig, vreugdevol, optimistisch en nodigt uit tot een nieuw verhaal.
Dit geanimeerde rood zwelgt in pure vreugde, en zet aan tot experimenteren en zelfexpressie zonder terughoudendheid. Viva Magenta verwelkomt iedereen met dezelfde levenslust en rebelse geest. Het is een kleur die brutaal is, vol humor en inclusief.
De keuze is ook op deze kleur gevallen omdat ze een evenwicht vormt tussen warm en koud, én omdat ze hybride is. Ze beweegt zich moeiteloos tussen het fysieke en het virtuele. Ze is assertief, zonder agressief te zijn. Een vuist in een fluwelen handschoen, zeg maar.
De betekenis achter kleur
In een wereld waar we constant balanceren tussen het fysieke en het virtuele, blijft onze waardering en hang naar de natuur steeds groeien. Thema's als klimaatverandering, duurzaamheid en natuurbescherming zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijkse realiteit.
Ook nemen we meer levende dingen op in huis zoals planten, bloemen, levende muren en zelfs therapeutische tuinen (say what?). We vinden hernieuwd plezier in reizen, sport en openluchtrecreatie nadat we deze zaken on hold moesten zetten tijdens de pandemie. We zijn ook voorzichtiger geworden met ons lichaam als gevolg van die pandemie. Al deze trends en gewoontes zeggen veel over Moeder Natuur als onze basisbehoefte.
De biologische oorsprong van Viva Magenta komt overigens van de cochenille kever. Dit insect produceert rode kleurstof en is een de meest kostbare, sterke en heldere natuurlijke kleurstoffen ter wereld. De rode tint geeft ons dus een oersignaal van kracht. Iets wat we goed kunnen gebruiken in deze tijden, nietwaar?
Hoe de kleur te gebruiken
Allemaal goed en wel, hoor ik jullie denken. Maar hoe passen we deze kleur in godsnaam toe in het dagelijkse leven? Pantone zou zichzelf niet zijn als ze ook dààr niet over hadden nagedacht.
In je kleerkast
Voel je je helemaal in je element? Draag deze kleur dan als een echt statement. Een ietwat saaie outfit pimpen? Draag dan een streepje Viva Magenta als accessoire - combineer het bijvoorbeeld met lichtgrijs, blauw of pastelkleuren. Helemaal gek van de monochrome trend? Probeer het dan met andere roze tinten en waan jezelf helemaal in 'Emily in Paris'.
Ook op je hoofd staat deze kleur goed. De durvers kunnen hun punten in deze pittige kleur zetten. Wie het iets meer op safe wil spelen gebruikt het op de lippen, wangen of nagels. Ikzelf behoor absoluut tot die laatste categorie.
In je huis
Interieurontwerpers zullen deze kleur misschien voorstellen op een fluwelen bank of gelakte muur. Ook kan het als accent in een verder neutraal interieur gebruikt worden. Denk dan aan de Venetiaanse glazen kroonluchters in Murano-glas of Japanse Ikebana bloemstukken. Kortom, Viva Magenta verpakt veel drama in een kleine dosis.
In grafische vormgeving en campagnes
De consument van vandaag kijkt heel wat uren op een dag naar een scherm, waar de kleuren veelal bleek en neutraal zijn. Ontwerpers die op zoek zijn naar wat kleur om dit te doorbreken, zullen in Viva Magenta hun gading vinden.
Merken die geanimeerd en gepassioneerd willen overkomen, kunnen deze kleur gebruiken om een reactie van de consument uit te lokken. Rood vraagt namelijk om actie, trekt het oog en spekt de kleuren eromheen. Of deze kleur nu gebruikt wordt op het scherm of in het gangpad, opvallen zult u doen. Een merk dat deze kleur durft te gebruiken, laat zien dat het onbevreesd en innemend is en op onconventionele wijze naar de wereld kijkt. U bent bij deze gewaarschuwd.