BLOG

Storytelling, de maïzena van je marketing

Hannah Van Hoorick

Hannah Van Hoorick

April 8, 2021
Storytelling, de maïzena van je marketing

Storytelling, de maïzena van je marketing

Het vertellen van verhalen is een oermenselijk gegeven. Al zo lang de mensheid bestaat wordt er aan een vorm van verhalen vertellen gedaan, het is een essentieel onderdeel van ons bestaan. Onze hersenen zijn geprogrammeerd om informatie op te slaan in verhaalvorm. Het is dan ook niet verwonderlijk dat als je als merk of bedrijf een sterk verhaal vertelt, dit veel beter en langer zal blijven plakken.

Consistentie en oprechtheid

Je kan storytelling zien als de saus die alles bindt, de maïzena van je marketing, de kapstok waar je alles aan ophangt. Consistentie en oprechtheid zijn hierin van groot belang. Hoé je het juist doet is dan weer heel divers. Kies je ervoor om met video te werken? Prima. Is er een bepaalde pagina op je website die je verhaal vertelt? Ook goed. Het maakt niet uit, zolang het maar een bewuste keuze is en je ze vervolgens consistent doortrekt. Storytelling is niet iets wat je achteraf even vlug doet. Het is de saus die alles bindt, niet het sausje dat je er achteraf even op kwakt.

"Storytelling is de saus die alles bindt. Niet de saus die je er achteraf even op kwakt."

The hall of fame

Een vaak aangehaald, geniaal voorbeeld is de Dollar Shave Club. Maar ook Tony's Chocolonely, TOM's en LEGO vullen de Hall of fame aan. Zij brachten allen een inspirerend merkverhaal dat zeer juist afgestemd was op hun doelgroep.

Dollar Shave Club bracht een opmerkelijk en eenvoudig verhaal. Voor 1 dollar per maand word je voorzien van scheermesjes. In tijden van AI, big data en IOT bewijzen zij dat je ook zonder hightech bijzonder innovatief kan zijn. En zo zijn er nog voorbeelden van bedrijven die innovatief zijn en verhalen vertellen zonder snufjes of een astronomisch budget. Een recept dat wérkt. Zij hebben vooral begrepen dat het belangrijk is de 'why' centraal te stellen en niet zozeer de 'what'.

Lokale verhalen

Voor nog meer goede voorbeelden van storytelling kunnen we ook dichter bij huis zoeken. Ook de lokale coach, kapper of frituur mag meedoen in dit speelveld. Want ook daar zitten interessante verhalen. Mensen willen zakendoen met mensen, en niet met bedrijven. En interessante mensen zitten overal. Klanten binden zich aan merken met een persoonlijkheid, je moet die alleen wel durven tonen. Verval daarom niet in 'Ik knip haar' of 'Ik bak frieten'. In plaats daarvan zou je kunnen zeggen 'Ik zorg dat mensen zichzelf mooi vinden en graag zien' of 'Ik ben de genotsbezorger van gezinnen op zondagavond'. Vraag jezelf af waarom je iets doet, wat het verhaal is achter jouw keuzes en breng die vervolgens tot uiting.

De kracht van storytelling

De kracht van storytelling zit hem in het potentieel om mensen en organisaties in beweging te brengen. Mensen hebben behoefte aan betekenis en willen zich vereenzelvigen met iets groters dan zichzelf. Het is de meest natuurlijke vorm van communicatie en werkt zowel intern als extern, dus zowel in interne change trajecten als voor pakkende communicatiecampagnes. Het is bovendien gericht op dialoog en daarom bijzonder effectief in community building. Het betrekt en beweegt mensen. Een mooie belofte in een wereld die constant in verandering is, nietwaar?